2006-12-22

Zorn, kullor & skinns



Jag har funderat rätt mycket på vad som är konst och inte konst. När man talar om Anders Zorns kullor blir det på en akademisk nivå som överstiger min förmåga. För mig är sköna kullor alltid kullor om än i svartvitt. När jag tänker på Anders Zorns måleri så är det inte för hans kullor i första hand, utan på hans vatten. När jag ser på kullan ovan, i svartvitt, så tänker jag på den tiden då jag jobbade med Stockholm alla skinnskallar. För mig har Anders Zorn aldrig varit någon akademi. Zorn målade figurativt så att även jag kunde förstå vad jag såg utan att behöva rådfråga någon konstkännare om vad det var jag såg. Det var samma med skinnbulorna. Det var raka rör med brudar, bärs och Rock’n’roll trots att det hette Ska eller Oj. Det var samma kullor som Zorns, om än i svartvitt.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var mig allt en söt liten flickfotograf. Det är bäst att sitta än att kråma sig framför en sån fotograf utan kläder. Fast han hade väl redan sett det mesta :-)


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar