2007-01-08

Helt okej med regn



Nu har det ta mig fan regnat under så lång tid att det är dags att hitta någon sysselsättning som bara är torr, eftersom mina skor börjat mögla av all väta. Annars trivs jag med hösten och regnet och blåsvädret. Men nu är det väl inte höst längre. Det är faktiskt januari, en månad som visserligen kan vara rätt snöfattig, men i alla fall brukar vara kall och torr. Som det nu är så håller halva befolkningen på att gå in i depressionssyndrom av vanmakt av att inte kunna påverka vädergudarnas nycker. Tiden är helt ur led!

För att råda bot på allt detta elände har chefen för kommunens bibliotek anställt en ny bibliotekarie, fröken Rosmari Silverbring, som har fått till sin uppgift att samla arbetslösa, sjukskrivna och lemmalytta till ett bildningsprojekt vars primära syfte är att lära känna den klassiska litteraturen. Rosmari Silverbring kommer att mjukstarta med 1950-talets mest uppmärksammade bok Sången om den röda rubinen av norrmannen Agnar Mykle. Därefter ska fröken Rosmari Silverbring ta i tu med Samtal av Pietro Aretino.

T.o.m igår hade 123 kulturhungriga kommuninvånare anmält sig till kursen. 120 män och tre kvinnor. Chefen för kommunens bibliotek blir nästan religiös av att hans satsning på den nya målinriktade bibliotekarien fått ett så stort genomslag bland allmänheten. Det enda som bekymrar honom en aning är att så få kvinnor anmält sig till kursen men utbrister sedan att det är "Helt okej med regn"



Rosmari Silverbring lovar att starta ett nytt projekt efter Den klassiska litteraturen. Tillströmningen av nya studieintresserade har fått chefen för kommunens bibliotek att äska mer pengar från kommunen. Det nya projektet har arbetsnamnet Gräv där du står och skall bedriva amatörforskning om kulturlandskap, livsmiljö och lokal utveckling i Stockholms skärgård. Målgruppen är rospiggar som är intresserade att via egna små projekt ”gräva där du står” för utökad kunskap om det egna lokalsamhället, till glädje också för andra. Kanhända är du företagare, föreningsaktiv, ingenjör, lärare, bibliotekarie, historieintresserad, rikspolitiker eller i största allmänhet intresserad av din egen närmiljö. Du kan vara vem som helst, det är intresset och engagemanget som räknas. Välkommen!

Bloggar om: , , , ,

16 kommentarer:

Anonym sa...

Länsbiblioteket har fått en inbjudan av Svenska Akademin att lämna förslag på bibliotekarier i länet som "har gjort värdefulla insatser för att främja intresset för klassisk och samtida skönlitteratur". Sista inlämningsdag 18 mars!

Anonym sa...

Var med och nominera din bibliotekarieförebild till Svenska Akademins Bibliotekariepris!

Om din föreslagna kandidat vinner i någon av de fem kategorierna i oktober 2007 får du en prenumeration på Grönköpings Veckoblad under två år.

Vinnarna meddelas efter Biblioteksgalan i oktober 2007.

Anonym sa...

Gosh, det låter som en underbar kommun.

Den ena halvan av världen kan inte förstå den andra halvans nöjen. Jane Austen (1775-1817)

Den som inte visar sig som en vän av laster blir människors ovän. Pietro Aretino (1492-1556)

Max Hobstig sa...

Kära Blackout!
Du slutar aldrig att förvåna mig.

Du har en irländsk terrier och du läser böcker.
Jag har en irländsk terrier och läser böcker

Du ränner i skogen med din hund och letar efter vildsvin.
Jag ränner i skogen med min hund som letar efter teruverer

Du har nog inte Samtal av Pietro Aretino
utgiven 1936 och numrerad :-)

Jag har Samtal av Pietro Aretino
utgiven 1936 och numrerad :-)

Anonym sa...

Hej Max!
Kan du lägga ut telefonnumret till den nya bibliotekarien? Hon verkar vara ett begåvat stycke som kan sin sak.

Max Hobstig sa...

Det var den dummaste fråga jag hört sedan jag konfirmerade mig. Behöver du hjälp så får du väl ringa 112 och fråga efter Rosmari. Jag lovar att det ringer på din dörr inom tio minuter. Fyra vitklädda och en bår hämtar dig!

Anonym sa...

Hur och var anmäler jag mig till grävkursen? Har alltid varit intresserad av Stockholms skärgård!

Anonym sa...

Jag har blivit kär för första gången på länge och jag vet inte riktigt hur jag ska fråga henne om hon vill bli ihop med mig. Jag känner henne sådär, så jag undrar om du kunde ge några tips?
Jag har tänkt på att skriva ett romantiskt brev till henne. Jag vågar inte bara fråga henne sådär.

Max Hobstig sa...

På förekommen anledning måste jag hänvisa alla sökande till kurser som anordnas av kommunen eller annan verksamhet underställd kommunen också måste vända sig till kommunen.
Jag kan heller inte ombesörja någon som helst förmedling till person anställd av kommunen.
Se (SFS 1995:103) med föreskrifter om förmedling av tjänster.

Anonym sa...

Det här utvecklar sig till en riktigt intressant info-sida :D

Anonym sa...

Du kan inte ana. Jag har varit tvungen att radera fem sex inlägg från tokstollar som tror att chefen för kommunens bibliotek tillsammans med mig bedriver olaglig verksamhet.

Rosmari Silverbring är ju bibliotekarie och är ju en sån där, hur skall jag nu säga, som inte gillar karlar eftersom hon redan har Sussie, sin flickvän som är polis

Anonym sa...

Varför skriver du ingenting alla fula, äckliga kärringar som av självklara skäl aldrig har fått kärlek som grupperar sig. Sitter här och samlar ork för att gå iväg till arbetsförmedlingen och lämna in lite examensbevis och annat tjafs. Tyvärr är alla som jobbar på arbetsförmedlingen sura kärringar, oavsett ålder eller kön, så jag ser inte fram emot besöket. Säkert får jag den där beniga med diadem igen. Det är min absoluta haaaat!

Max Hobstig sa...

Det finns inga fula, äckliga kärringar!
Det finns bara fruntimber!
Med eller utan patina!

deeped sa...

*skrattar* Den gode Hobstig borde nog ha kollat upp vad Vice är förtidning innan han snodde deras bilder...

Jösses...

Max Hobstig sa...

Bäste N|

Jag har aldrig hört talas om någon tidning som heter Vice. Å andra sidan skriver jag längst ner i högermarginalen, arkaiskt som i en gammal landskapslag, följande:

Copyright © Max Hobstig 2007
Alla rättigheter förbehållna mig
Skit i Copyrighten. Den gäller bara den jävligt begåvade Bloggintelligentian för själv snor jag allt jag kommer över :-)

En bibliotekarie är alltid en bibliotekarie om än i gyllene skor :-)

Valfrid Ulfvenbjelke sa...

Vice är en tysk tidning om modern arkitektur i paginerad miljö där den traumatiserade arbetarklassen finner nya möjligheter att bygga luftslott


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar