2007-04-20

Nu står pärleporten på vid gavel



Det kommer en dag då man som hundägare måste fatta ett eller flera beslut. När hunden blir sjuk måste man uppsöka en veterinär eller ett djursjukhus eftersom man själv inte har någon kompetens när det gäller hundars olika sjukdomar. Problemet med sjuka djur är att man på förhand aldrig kan veta hur stor slutsumman blir eftersom kostnaden ofta har en benägenhet att skena iväg in absurdum. Man kan heller aldrig veta om hunden verkligen blivit behandlad för de problem som man sökte hjälp för. Det enda man vet är att, om symtomen är oförändrade efter en operation som kostat 20.000 och hunden fortfarande är sjuk och visar samma symtom som tidigare, är man åter tillbaka på ruta noll med nya besök och nya kostnader som man på förhand inte kan beräkna.

Om: , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är mycket sorgligt, men det finns också gränser....man kan ju inte förklara för dem att man vill dem det bästa. Oj oj oj...jag hann inte träffa henne. Tårar för en änglahund.
Vi tänker på er i denna svåra och sorgliga stund. Stora kramar till er båda två.

Anonym sa...

Jag kan ha tolkat allt fel, det hoppas jag verkligen, men en pärleport betyder bara en sak för mig. Hoppas att jag har fel.

Max Hobstig sa...

Kära Blackout!
Maia har inte gått genom porten än. Däremot är hon återintagen på sjukhus för en ny stor undersökning.
Det kan vara bukspottkörteln som spökar. I så fall är det väl kört. Vi har satt ett ekonomiskt lågnivåtak. Behöver man göra något mer måste man ringa för att få bekräftelse av oss att vi går vidare.
Vi har ett maxtak som inte får överskridas. Kommer vi dithän, släpper vi in Maia i korridoren där pärleporten står på vid gavel och säger till henne att gå mot ljuset där det vimlar av Biancor, Casprar, Gibsonar, Carroar och Arwidar.

Anonym sa...

Ett ekonomiskt maxtak måste man ha annars kan de kära fyrbeningarna tvinga en från hus och hem. Vi hade en gång en oförsäkrad katt, Sting, som fick benet avsparkat av en häst och jag ville avliva men P envisades med dyr operation. Rehabilitering: 6 veckors innevistelse på begränsad yta, därefter kattsjukgymnastik i 4 veckor. Första "vanliga" dagen när Sting fick lov att återuppta sitt uteliv såg jag hans svans vippa iväg över stengärdet och sedan var han för alltid försvunnen. Han flyttade till någon annan, tyckte att vi var några jävla idioter som både plågade honom och begränsade hans utrymme. 1989 kostade det kattkalaset 8000:-
Jag hoppas att det inte är bukspottkörteln ochjag hoppas att ni pallar trycket...oavsett vad som händer.


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar